Vær en stjerne i høstmørket!

 

refleks9

Vi voksne er utrolig flinke til og ha refleksprodukter på våre små. Men vi er ikke alltid like flinke til og bruke de selv. Greit, det kan være en utfordring å få på tenåringene en refleksvest. Kan til tider være en utfordring og få den på meg selv. Jeg prøver og være bevisst, men må innrømme at jeg til tider synder her.

Det beste eksempelet er nå nylig når jeg møtte på Gry og Eva fra SeeMe. Jeg har lagd mye med refleksgarnet deres. Luer, votter og blomster. Først når vi kom ut i mørket spørsmålet kom; “Hvor er din refleks Marit?”

Ok.. Marit. Forkjemper for refleks. Stod der i mørket uten. Pinlig. Og uforsvarlig.

Så jeg grublet litt. Hvordan kan jeg få mine daglige jakker til og bli “trafikkvennlige”. De fleste av mine jakker har et belte. Så om jeg lagde et nytt. Der jeg la inn refleksgarn. Da ville det være tilgjengelig hele tiden. Lagde noen modeller der jeg prøvde med ulike farger. Tenkte jeg skulle dele mønsteret med dere. Det er en utrolig flott gave og gi. Både til seg selv og noen man bryr seg om.

Mitt belte henger på jakka mi. Skifter jeg jakke, bare tar jeg av beltet og har den på den andre jakka.

refleks5

Ser ganske nøytralt ut på bildet. La inn refleksknapper for og pynte litt.

refleks3

Men når mørket kommer. Da lyser det utrolig godt opp!

Så til mønsteret.

Garn: Classic Cotton Merino fra Knit at Home 50g, 2 pk 0,8 mm refleksgarn fra SeeMe eller 1 pakke med 0,37 mm

Refleksknappene finner du her.

Forkortelser: lm – luftmasker, fm – fastmasker

Du trenger en 3,5mm heklekrok, saks og en garn nål til og feste trådene. Legg refleksgarnet sammen med den valgte fargen i Classic Cotton Merino garnet. Slik det blir “dobbel tråd”. Beltet måler ca 190 cm.

  1. Lag 294 lm, snu med 1 lm
  2. Lag en fm i andre lm fra nålen. Hekle fm i de neste 293 lm. Snu med en lm.
  3. Hekle fm i hver fm. 294 fm. Snu med en lm.
  4. Gjenta runde 3                                                                                                                               Nå klipper du refleksgarnet, men ikke CCM garnet. Du skal nå hekle en fm kant rundt hele beltet.
  5. Fm i hver fm, men i hvert hjørne hekler du 3 fm. Dette fordi da får du en pen hjørnekant. Klipp og fest tråden.

Om du ønsker og dekorere beltet med knapper, så brettet jeg det bare i to, dro en tråd gjennom der jeg ville ha de (slik det ble en omtrentlig jevn avstand).

 

US version

Trenchcoat belt

Yarn: Classic Cotton Merino from Knit At Home, 2 pc of 0,8 mm reflective yarn from SeeMe or 1 pc 0,37 mm.

You can find the reflective buttons here!

You will need a 3,5mm hook, scissors an a yarn needle. In round 1-4 you will work with both yarns together (double thread). The belt measures approx 190 cm.

Abbreviations: ch – chain, sc – single crochet

  1. Ch 294 and add 1 ch to turn with.
  2. Sc in the 2nd ch from the hook. Sc in the remaining ch. (293 sc). Ch 1 to turn with.
  3. Sc in every sc (294 sc), ch 1 turn
  4. Repeat round 3                                                                                                                               Cut the reflecting yarn and continue only with the CCM yarn. Yo will now sc the edging. The next round you will continue all around your belt.
  5. Sc in every sc. On every corner, sc 3, so you get a nice edge.

refleks2

Jeg lagde og et med bestemorruter. Jeg lagde 29 ruter basert på diagrammet under. Jeg hadde refleksgarn i den innerste ruten. Avsluttet med en fm kant rundt hele.

 

I also made one in grannysquares using the diagram below. I made 29 squares, joining as I went. The reflecting yarn was used in the first and 2nd round. Finished by putting a US sc (UK dc) edge around. 

square

 

 

Har og brukt noen av mønstrene fra boka mi.

I also used a few patterns from my book.

Flower power!

Ser ut som myke blomster, men i mørket så lyser de opp.

Looks like squishy flowers, but when it gets dark they truly shine!

Flower power!

Her har jeg brkt dobbel Classic alpaca wool fra Knit at Home. 6 mm heklekrok, refleksarn og refleksknapp. Der er en sikkerhetsnål bak blomsten slik du kan festte den på jakka/skjerfet eller lua.

Here I have used double Classic alpaca wool from Knit at Home. 6 mm hook, reflecive yarn and buttons. There is a safety pin behind the flower, so its easy to decorate your jacket/shawl or beanie. 

 

Her er Alneslua tilført refleksgarn. Den lyser godt opp i høstmørket!

Here I have added reflective yarn to the Alnes beanie. Lights up in the dark!

 

Trekker i samme slengen fram denne lua! Om dere skulle ha lyst og prøve dere!

Also bringing back this gem! If you want to give it a try!

 

Ha en strålende mandag!

Enjoy your Monday!

 

xxMarit

 

Leave a comment